Lintopdrachten overslaan
Verdergaan naar hoofdinhoud
Omhoog
Aanmelden
  • Mariëndael
    Middachtensingel 12
    6825 HN Arnhem
    T 026 - 352 66 00
     
    Wij bieden voortgezet speciaal onderwijs aan leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. We zien hun mogelijkheden en gaan onvoorwaardelijk voor hun ontwikkeling.

Terugkomdagen

  • column terugkomdagen
  • De deur zwaait met een klap open. ‘Dat raam gaat eruit’ bulderen twee uit de kluiten gewassen kleerkasten in koor.
Al het andere geluid lijkt hiermee uit mijn kantoor gezogen te zijn, een vacuüm van verschrikte ontzetting. Twee paar handen die bewegingsloos boven het toetsenbord blijven hangen in dit moment van naderend onheil.
Het zijn ‘de terugkomdagen’ en als elk jaar hiervoor maken we ons op voor wat er komen gaat.
Maar buiten onze jaarlijkse beslommeringen aan de start, is er nu ook een verhuizing op gang  en het hele gebouw zindert van robuuste verplaatsingen van overvolle  rolcontainers.
Wat ergens ver weg, op die andere locatie in dat andere  tijdperk, liefdevol en efficiënt in dozen werd verpakt, wordt nu stotterend en onpersoonlijk, richting  einddoel gedenderd.
Het zijn de terugkomdagen en in de gang staat een collega in zijn eigen voetsporen  stil, versteend, niet in staat zijn weg te vervolgen, niet wetend waar hij ook alweer op weg naar toe was. Ik geef hem een zetje en zonder mij te zien  komt hij weer in beweging, onderweg naar iets wat nog nodig moet.
Weer anderen dwalen juist verloren rond, het bruin nog vers op de wangen, een korte broek en sandalen om de schijn van vakantie  hoog te houden. De blik niet begrijpend, net losgerukt van prachtige vergezichten en middeleeuwse  stadjes, zoekend naar vastigheid in dit gebouw op zijn kop.
In de docentenkamer geen koffie, geen stoel, geen tafel. We zijn ontheemd, ontworteld, een volk zonder basis.
Veel tijd is er niet:  maandag staan onze leerlingen voor de deur en in elke ruimte, op elke plek willen we dan kost wat kost de indruk wekken dat we alles in de hand hebben.
Maar, ik weet het zeker,  maandagochtend half negen stáán we voor de school, de lokalen op orde, de richting weer bepaald. We vangen de angstigen weer op, wijzen de chaoten de weg en geven  een klap op de schouder van de ‘wie-doet-me-watters’.
Nu, die woensdag  daarvóór,  krijg ik er  met moeite uit:  ‘raam… welk raam?’.
De ruwe bolsters lachen mij geruststellend,  maar onverbiddelijk  toe: ‘dat raam. Dat moet eruit’.
Ik kijk mijn collega in de ogen.
Koffie?
Koffie!
Penny Schram
Docent Schakelklas & Docenten/Medewerkerscoach
 

Column

:

Help (nieuw venster)