Lintopdrachten overslaan
Verdergaan naar hoofdinhoud
Omhoog
Aanmelden
  • Mariëndael
    Middachtensingel 12
    6825 HN Arnhem
    T 026 - 352 66 00
     
    Wij bieden voortgezet speciaal onderwijs aan leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. We zien hun mogelijkheden en gaan onvoorwaardelijk voor hun ontwikkeling.

Makerslab Mariëndael - Techniek 2.0

  • Makerslab - tecniek 2.0
  • Sinds mei 2016 is het vak Techniek op Mariëndael Arnhem naar een hoger niveau getild, Techniek 2.0 zeg maar. Sinds die tijd is het MakersLab in het technieklokaal van docent Oscar in gebruik genomen. Wat houdt het Makerslab in?
Leerlingen  kunnen gebruik maken van leuke gadgets, zoals 3D-pen, lasercutter, vinylsnijder, drones, ozobot (kleine robot), 3D-printer, greenscreen en werken met innovatieve computerplatforms en programmeersoftware, zoals Lego Mindstorms, Arduino, Lillypad,  en nog meer. Ze  mogen zelf kiezen welke van de 40 maakactiviteiten ze gaan ondernemen. De activiteiten zijn onderverdeeld in elektronica, 3D, tools en ICT. 
De onderbouwleerlingen krijgen nu hun pilotlessen.
Het Mariëndael MakersLab is tot stand gekomen met een subsidie van de Onderwijspioniers, een organisatie die ambitieuze leraren helpt door middel van begeleiding, budget, een netwerk en een podium.
Onze docente Pauline heeft een belangrijke bijdrage aan de totstandkoming binnen Mariëndael geleverd.
Na de zomervakantie gaan we aan de slag met een groep leerlingen die een keer per maand vrij mogen werken om zelf met grotere maakprojecten aan de slag te gaan. De leerlingen moeten met een plan komen en dit zelf gaan uitwerken.
Tevens gaan we het MakersLab ook openstellen voor docenten als zij zelf ook dingen willen maken of ontwikkelen.
Uiteindelijk zullen meerdere disciplines samenwerken in Makerslab, zoals de vakken ICT, techniek, kunst- en muziekvakken.


In Engeland zie je de STEAM-v​akken in opkomst. Hierbinnen wordt Science,Technic, Engineering, Art and Music als één vak gezien. Leerlingen gaan aan de slag met een idee dat ze willen uitvoeren en maken, ze zoeken zelf op internet hoe je dat kunt maken.
Door leerlingen niet droog te leren programmeren, maar het programmeren deel te laten uitmaken van iets zelf maken, wordt het betekenisvol. En als je iets maakt dan verleer je het nooit.
Socrates (500 voor Christus) zei al: "Als je iets maakt, dan vergeet je het nooit".
Voor meer informatie over de Onderwijspioniers klik hier.

Nieuws

:

Help (nieuw venster)